Krajowy system e-Faktur - AKTUALIZACJA

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nie wejdzie w życie 1 lipca 2024 - ogłosił Minister Finansów Andrzej Domański. Przy testach okazało się, że system ma "błędy krytyczne" - tłumaczył minister. Na razie nie wiadomo, kiedy system wejdzie w życie. W założeniu KSeF to system teleinformatyczny, który ma umożliwiać wystawianie i otrzymywanie faktur drogą elektroniczną (faktur ustrukturyzowanych).

Krajowy System e-Faktur wymaga elektronicznego fakturowania w przypadku wszystkich transakcji, które do tej pory fakturowano. Wystawianie faktur elektronicznych nie będzie uzależnione od akceptacji odbiorcy – odbiorca otrzyma fakturę ustrukturyzowaną bez względu na to, czy wyrazi zgodę na taką formę fakturowania.

Krajowy System e-Faktur ma służyć między innymi do:
nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania KSeF
powiadamiania podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF o nadanych uprawnieniach do korzystania z KSeF lub o ich odebraniu
uwierzytelnienia i weryfikacji uprawnień do korzystania z KSeF
wystawiania, otrzymywania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych
oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym nadanym w KSeF
przydzielania identyfikatora zbiorczego dla co najmniej dwóch faktur ustrukturyzowanych wystawionych przez podatnika dla jednego odbiorcy
weryfikacji danych z faktur ustrukturyzowanych używanych poza KSeF
analizy i kontroli prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych.
Ministerstwo Finansów udostępniło bezpłatną Aplikację Podatnika KSeF, która umożliwia:
wystawianie, odbieranie i przeglądanie e-Faktur
zarządzanie uprawnieniami
sprawdzanie statusu przetworzenia e-faktury i pobieranie urzędowego poświadczenia odbioru (UPO) KSeF
podgląd faktury bez konieczności logowania (anonimowy dostęp do e-faktury).
Obecnie KSeF jest rozwiązaniem dobrowolnym – możesz zdecydować, czy wystawić fakturę ustrukturyzowaną w KSeF czy tak jak dotychczas (w formie papierowej lub elektronicznej, np. w pliku PDF).

Więcej informacji