Klaster Motoryzacyjny

Podstawowym celem organizacji klastrowej jest wspieranie określonej gałęzi przemysłu. Ma to następować poprzez nasilenie wzajemnej współpracy należących do niej przedsiębiorstw. Firmy te nie zrzekają się jednak swej podmiotowości, klaster nie ogranicza także ich konkurencyjności. Umożliwia za to przedsiębiorstwom dostęp do nowych technologii oraz inicjowanie badań.
Początkowe nakłady niezbędne dla uruchomienia klastra i realizowania działalności brokerskiej zdecydował się ponieść Nickel Technology Park Poznań. Tam mieści się już siedziba marketingu klastra. Jej celem jest pozyskanie nowych firm i instytucji. - Broker ma także za zadanie organizację komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, czuwanie nad potrzebami firm w klastrze i reprezentowanie go na zewnątrz – mówi Ewa Bujak z NTPP.
Firmy przystępujące do klastra czynią to całkowicie dobrowolnie i bezpłatnie. Organizatorzy chcą sfinansować jego działanie i rozwój ze środków pozyskanych z funduszy unijnych, zwłaszcza zarządzanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
- W kolejnym etapie rozbudowy klastra planujemy powołanie Centrum Badawczo – Rozwojowego. Ma ono służyć ulepszaniu technologii w branży motoryzacyjnej. W jego skład wejdą naukowcy z Akademii Ekonomicznej, Politechniki Poznańskiej oraz przedsiębiorcy – mówi prof. Marek Rekowski z Akademii Ekonomicznej, pomysłodawca Wielkopolskiego Klastra Motoryzacyjnego.
W Wielkopolsce są już podobne stowarzyszenia, działające na zasadzie klastra, skupione w branży meblarskiej i cukierniczej. Jeśli chodzi o firmy motoryzacyjne to jest ich w regionie około 200. Pracuje w nich ponad 20 tysięcy osób.
Szczegółowy program pierwszej konferencji Klastra Motoryzacyjnego:
PROGRAM KONFERENCJI
Wielkopolski Klaster Motoryzacyjny 14.02.2008
I. 11.00-12.00 Rozpoczęcie konferencji:
Prezentacja Nickel Technology Park Poznań - miejsca skupiającego innowacje i nowe technologie Wielkopolski Klaster Motoryzacyjny:
- (prof. Marek Rekowski, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu)
- Organizacje klastrowe - wprowadzenie
- Wielkopolski Klaster Motoryzacyjny - założenia i koncepcja
- Jakie są krótko- i długookresowe cele i zadania klastra?
- Przewidywana docelowa struktura WKM
- Jakie korzyści płyną z uczestnictwa w klastrze?
II. 12.00-13.00 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013
(Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)
- Polityka proinnowacyjna - główne założenia i cele Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
- PO IG szansą na wzmocnienie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw poprzez działalność badawczo-rozwojową i wykorzystanie nowych technologii
- Które działania PO IG przedsiębiorstwa branży motoryzacyjnej mogą wykorzystać dla realizacji innowacyjnych projektów?
- Jakie instytucje uczestniczą w procesie finansowania projektów w ramach PO IG?
- Procedura przygotowania i realizacji innowacyjnych projektów branży motoryzacyjnej
13.00-13.30 Poczęstunek
III. 13.30-14.30 Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny 2007 - 2013
(Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego)
- Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny - wprowadzenie
- Które działania WRPO przedsiębiorstwa mogą wykorzystać dla realizacji innowacyjnych projektów?
- Jakie przedsięwzięcia mogą otrzymać wsparcie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego?
IV. 14.30-15.30 Rola banków w procesie finansowania i realizacji innowacyjnych projektów (Bank Zachodni WBK S.A.)
Doradztwo w zakresie funduszy strukturalnych
- Proces finansowania projektów
- Bank gwarantem płatności
- Proces weryfikacji dokumentacji projektu
- Nadzór nad realizacją projektu