Solaris największym producentem autobusów bezemisyjnych w Europie

Blisko 1500 autobusów zjechało w ubiegłym roku z taśm montażowych fabryki Solaris. Tym samym, z ponad 15-procentowym udziałem w rynku, Solaris stał się największym w Europie producentem autobusów bezemisyjnych.

Mimo trwającej od dwóch lat pandemii, która miała istotny wpływ na wiele gałęzi gospodarki, w tym również na branżę automotive, firma Solaris w zanotowała solidne wyniki sprzedażowe i finansowe. W podsumowywanym okresie spółka wygenerowała przychody na poziomie 721 mln euro.

Solaris umocnił pozycję lidera w segmencie autobusów elektrycznych w Europie. Firma dostarczyła do swoich klientów w roku 2021 łącznie 400 autobusów elektrycznych i wodorowych. Oznacza to, że w okresie od roku 2012 do końca 2021 to Solaris jest największym europejskim dostawcą bezemisyjnych autobusów miejskich ze skumulowanym udziałem na poziomie 15,5% w tym segmencie.

Łącznie w roku 2021 firma sprzedała 1492 pojazdy, z czego pojazdy nisko- i bezemisyjne, tj. elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy, stanowiły 41% całkowitej sprzedaży. Jest to niewielki spadek w stosunku do rekordowego roku 2020, kiedy pojazdy bezemisyjne stanowiły 44% całkowitej sprzedaży.

Solaris w 2021 dostarczył swoje produkty do klientów z 18 krajów. Do największych odbiorców pojazdów marki Solaris w minionym roku należeli operatorzy z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Estonii, Włoch, Rumunii, Czech, Izraela oraz Szwajcarii. Solaris 19. rok z rzędu został liderem rynku niskopodłogowych autobusów miejskich w Polsce z udziałem 63,7%.

Warty odnotowania jest fakt, że Solaris w roku 2021 sprzedał aż 54 autobusy wodorowe, na rynek włoski, niemiecki, holenderski i szwedzki. Po raz pierwszy Solaris Urbino 12 hydrogen został zaprezentowany w roku 2019. Od tego momentu zainteresowanie technologią wykorzystującą ogniwa paliwowe dynamicznie rośnie, czego wyrazem są zamówienia na pojazdy wodorowe zrealizowane w roku 2021 oraz te zakontraktowane na rok 2022 i kolejne lata.

Istotne miejsce w rozwoju i strategii sprzedażowej spółki zajmuje technologia wodorowa. Na początku roku 2021 Solaris przystąpił do Europejskiego Sojuszu na Rzecz Czystego Wodoru (European Clean Hydrogen Alliance), będącego inicjatywą Komisji Europejskiej.

Technologia wodorowa to w przypadku Solarisa nie tylko zapowiedź przyszłego rozwoju, ale obszar, który już teraz przekłada się na konkretne zamówienia i generuje przychody. Tylko w roku 2021 firma dostarczyła łącznie 54 bezemisyjne autobusy wodorowe do klientów z: Włoch, Niemiec, Holandii i Szwecji. Spółka podpisała w 2021 kolejne zamówienia na dostawę autobusów wodorowych, między innymi na rynek niemiecki – 12 sztuk autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen zostanie dostarczonych do spółki In-der-City-Bus, odpowiedzialnej za komunikację miejską we Frankfurcie.

W 2021 roku, nie mogąc brać udziału w tradycyjnych targach i innych wydarzeniach promocyjnych, Spółka postawiła na prezentację swojego najnowszego produktu w formule online. Internetowa premiera autobusu elektrycznego marki Solaris – Urbino 9 LE electric – odbyła się 30 września 2021 roku.

W 2021 ruszyły prace nad budową dwóch prototypów, których zakończenie zaplanowane jest na drugi kwartał 2022. W efekcie Solaris od roku 2022 będzie posiadać w swojej ofercie autobusy wodorowe w najczęściej spotykanych długościach w komunikacji miejskiej, tj. 12 i 18 metrów (przegubowy).

Ponadto w 2021 roku kontynuowano prace rozwojowe nad 24-metrowym, dwuprzegubowym autobusem elektrycznym. Projekt ten jest realizowany m.in. w związku z wygranym przetargiem na dostawę 14 sztuk tego modelu do duńskiego Aalborga.
Biuro prasowe Solaris